Siirry pääsisältöön

Camilla Läckberg: Kultahäkki

 En lue jännitysromaaneja oikeastaan koskaan, mutta tämän jälkeen tulen varmasti lukemaan, ainakin Läckbergin teoksia. Kultahäkki-romaani oli todella koukuttava. Tiedätkö sen tunteen kun löydät kirjan, jota mietit heti herätessäsi ja illalla et malta mennä nukkumaan lukemiselta. Tämän tunteen olin jo itse ehtinyt unohtaa, mutta Läckbergin teos herätti tunteen uudelleen.

Teoksessa Fayen mies Jack pettää häntä ja Faye päättää kostaa tälle. Teoksella on niin paljon sanottavaa, etten tiedä mistä aloittaisin. Se kertoo vihasta ja kostosta, mutta myös ystävyydestä ja yhteisymmärryksestä. Se kertoo ihmismielen pimeistä syövereistä ja tunteista, joille ei mahda mitään. Se kertoo siitä, miten elävä ihminen voi mielessämme muuttua kuolleeksi tekojensa vuoksi.

Erityisesti kirjassa herätti huomiota se, miten se sivusi yrittäjyyttä. Tästä ei takakannessa puhuttu, mutta aihe kulki koko ajan mukana. Erityisesti Fayen oma älykkyys ja nopea nouseminen syvästä suosta herätti ihailua ja motivaation liekin myös itsessä. Päähenkilö tosiaankin luo ympärilleen feministisen voimaantumisen kaiun. 

Jack kuvataan kylmänä, oikeastaan täysin välinpitämättömänä ihmisenä, jopa narsistimaisena. Tämä herättää miettimään, miksi Faye on mieheen alunperin rakastunut ja miksi hän ei halua eroa. Faye myöntääkin myöhemmin, että hän ei tiedä, mitä on miehessä nähnyt, mutta vasta kun mies on heikko. Faye halveksii heikkoutta ja sanoo oppineensa sen Jackilta. Kuitenkin hän näyttäisi olevan itse se, joka on alusta asti nähnyt heikkouden huonona asiana. Myös Faye on nimittäin jopa pelottavan vahva ja on valmis tekemään lähes mitä tahansa päästäkseen kostamaan. Hänellä on vain kaksi puolta, joko hän rakastaa toista ihmistä ja tekee kaiken tämän eteen tai vihaa ja pyrkii pilaamaan toisen elämän. Mutta mitä hän itse haluaa ja kuinka pitkälle hän on valmis menemään muiden tähden?

Xx Bella

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Castamarin keittäjätär

 Hei taas pitkästä aikaa! Päätin tehdä uuden aluevaltauksen, eli kirjoittaa arvostelun Netflix-sarjasta Castamarin keittäjätär . Katsoin sen putkeen viime viikolla, sillä siinä oli vain yksi kausi. Castamarin keittäjätär sijoittuu 1700-luvun Madridiin, joten sen kielenä on espanja. Sarja pohjautuu Fernando J. Múñezin samannimiseen romaaniin. Päähenkilönä on nuori nainen, Clara Belmonte, joka ajautuu keittäjäksi Castamareille. Leskeksi jäänyt Diego de Castamar alkaa tuntea helliä tunteita keittäjää kohtaan. Heidän suhteensa on kuitenkin mahdoton. Clara kuvataan lähes täydellisenä henkilönä, joka pelastaa muita tilanteissa kuin tilanteissa. Hän tietää aina mitä tehdä oli kyse sitten ruoanlaitosta tai lääkitsemisestä. Kuitenkin myös Claralla on heikkoutensa. Mielestäni päähenkilö on välillä liiankin täydellinen, älykkö, joka taitaa kaiken. Sarja on mukaansatempaava, sillä henkilöt ovat aitoja ja heihin tutustuu vähitellen. Ikävä kyllä sarja päättyy juuri kun hahmoihin on päässyt tutustuma

Holly Bourne - Katsokaa miten onnellinen olen

 Holly Bourne kirjoittaa romaanissaan Katsokaa miten onnellinen olen (2018) riipaisevan totuudenmukaisesti kolmekymppisen naisen elämästä. Teos keskittyy parisuhteen kuvailuun. Se kuvastaa hyvin millainen on huono parisuhde: kaikki ajatukset kulkevat tällöin vain parisuhteen ympärillä. Torin menestys ja suosio kirjailijana juontaa juurensa nimenomaan hänen onnelliseen parisuhteeseensa. Tai alkuhuumassa onnelliseen parisuhteeseen, mikä on nykyisin väljähtänyt siinä missä Torin kirjoitusintokin. Tori on vuosia vältellyt julkaisemasta uutta kirjaa, koska hän ei voi enää kirjoittaa onnellisuudesta. Teos kuvailee hyvin sitä kipuilua, mikä päättämättömyydestä syntyy. Tietää olevansa jumissa, mutta ihmismieli ei kykene irroittamaan: "Vanhempani eivät sano mitään. He ovat oppineet olemaan sanomatta. Sillä minä soitan helle niin usein, kerron heille jotakin mitä Tom on tehnyt ja kysyn, onko minulla oikeus olla niin tolaltani - sanon että liika on liikaa ja että en kestä sitä enää. Sitten h

Saana Rossi - Rekrytoija

Saana Rossin Rekrytoija (2020) on piristävä teos, jonka kerronta on hyvin kuvailevaa ja tarinamaista. Teos viihdyttää kuin hauska fiktio, mutta samalla oppii paljon. Rossilla on erinomainen kyky kertoa asioista kiinnostavasti, mikä johtuu siitä, että Rossi on poiminut teokseen omaelämäkerrallisia elementtejä. Rossi kertoo matkastaan rekrytoijaksi samalla kun hän kuvailee rekrytointia yleisellä tasolla. Teoksessa käsitellään alan käsitteistöä, mutta myös kritisoidaan käsitteitä ja pinttyneitä toimintatapoja. Rossilla on tunnetusti suuri hinku muuttaa asioita, mikä näkyy myös teoksessa. Hän kuitenkin muistuttaa, että jokainen rekrytoija on erilainen ja painottaa erilaisia asioita. Näin ollen rekrytoinnissa on kyse myös tuurista ja henkilökemioista, vaikka kandidaatin taito onkin tärkeintä. Taitoakin löytyy niin monenlaista. Teoksen esimerkit ovat hyvin tarkkoja ja henkilökohtaisia. Lukija pääsee suorastaan epämiellyttävän lähelle Rossin työtehtävää. Samalla kirja herättää miettimään rek