Siirry pääsisältöön

Minna Lindgren: Aina on toivoa

Minna Lindgrenin Aina on toivoa (2020) oli samaan aikaan hulvaton ja ahdistusta herättävä. Teoksen taitava krittiikki sai miettimään muutosta sekä hyvästä että huonosta näkökulmasta. Tämä teos sai minut miettimään, miten yhdestä aiheesta voi kirjoittaa loputtomiin, kun siitä vain on sanottavaa. Sama aihe eli koulumaailman muutos pyöri koko teoksen ajan mukana, mutta se oli kiedottu viihdyttävään muotoon.

Marja Vehmavarsi on oikea supersuorittaja ja opettajana hän kokee aliarvostusta joka suunnalta, mutta pitää silti kiinni itsestään ja mielipiteistään. Häntä ei lannistu kohtaamastaan väkivallasta, vaan purskuttaa eteenpäin pää pystyssä, mitä nyt räjähtää silloin tällöin mitä huvittavimmilla tavoilla.

Marjan vanhempien tarina on mitä koskettavin. Teos on kuvaus inhimillisyyden löytämisestä nykyaikaisen tunteita turruttavan teknologiayhteiskunnan keskellä. Se on myös hätähuuto kauan vaiennettuun asiaan nimittäin opettajien kohteluun. Yhä enemmän nähdään koulun olevan vastuussa kasvatuksesta, mutta miten paljon loppujen lopuksi tulisi lasten oppia kotona? Romaanissa opettajat saavat arvosteluja oppilailta, ja oppilaat jätetään kokonaan opettamatta, jotta he olisivat itseohjautuvia. Marja kuitenkin vastustaa tätä ajatusta ja pyrkii muuttamaan opetuksen suuntaa.

"Kaikki Marjan ikäluokan opettajat tunsivat armoviitosen. Se oli arvosana, jolla peruskoulu oli suoritettu, vaikka mitään ei osattu. Armoviitosella lakaistiin syrjäytyvä materiaali ammattikoulun, sosliaalihuollon ja vankeinhoidon ongelmaksi, ja sieltä onnekkaimmat pelastautuivat lähihoitajiksi, sillä vanhustenhoidossa oli jatkuva työvoimapula eikä minkäänlaisia kriteerejä soveltuvuudesta. Mutta enää ei ollut armoviitosta, koska kokeiden arvostelemisesta ja todistuksista oli luovuttu. Oli vain opettajille tähtiä, ei armoa."



Xx Bella


Minna Lindgren - Aina on toivoa (2020)

Teos, 324 sivua

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laura Suomela - Pioneja ja peitetarinoita

 Luin hetki sitten tämän Blooming you sarjan ensimmäisen osan, ja nyt vuorossa on toinen osa eli Laura Suomelan Pioneja ja peitetarinoita. Ensimmäiset 50 sivua keskittyvät osin edellisen teoksen kertaamiseen, mikä on hieman outoa, mutta ilmeisesti tarinan etenemisen kannalta tärkeää. Teos lähtee hitaasti käyntiin, toisin kuin ensimmäinen osa. Kuitenkin huumoria löytyy alusta asti, jolloin alku ei tunnu niin tylsältä.  Teoksen ongelmat ja juonenkäänteet eivät tunnu kovin isoilta. Laura tuntuu olevan taitava kaikessa ja hänen uusi uransa on lähtenyt nousukiitoon. Hänen edellisestä ammatistaan sosiaalialalla on hyötyä myös kukkakaupan päivän erilaisissa käänteissä. Loppua kohden juonenkäänteet lisääntyvät ja tarinankerronta on vauhdikkaampaa. Ehkä teos olisi voinut olla pidempi tai juonenkäänteet olisivat voineet tulla jo aikaisemmin. Toisaalta on hyvä, että teoksessa ei ole yllä jännitys koko aikaa, vaan vasta lopussa, niin teosta ei kahmi väkisin läpi lopputuloksen toivossa. Ro...

Castamarin keittäjätär

 Hei taas pitkästä aikaa! Päätin tehdä uuden aluevaltauksen, eli kirjoittaa arvostelun Netflix-sarjasta Castamarin keittäjätär . Katsoin sen putkeen viime viikolla, sillä siinä oli vain yksi kausi. Castamarin keittäjätär sijoittuu 1700-luvun Madridiin, joten sen kielenä on espanja. Sarja pohjautuu Fernando J. Múñezin samannimiseen romaaniin. Päähenkilönä on nuori nainen, Clara Belmonte, joka ajautuu keittäjäksi Castamareille. Leskeksi jäänyt Diego de Castamar alkaa tuntea helliä tunteita keittäjää kohtaan. Heidän suhteensa on kuitenkin mahdoton. Clara kuvataan lähes täydellisenä henkilönä, joka pelastaa muita tilanteissa kuin tilanteissa. Hän tietää aina mitä tehdä oli kyse sitten ruoanlaitosta tai lääkitsemisestä. Kuitenkin myös Claralla on heikkoutensa. Mielestäni päähenkilö on välillä liiankin täydellinen, älykkö, joka taitaa kaiken. Sarja on mukaansatempaava, sillä henkilöt ovat aitoja ja heihin tutustuu vähitellen. Ikävä kyllä sarja päättyy juuri kun hahmoihin on päässyt tutus...

Anna-Leena Härkönen - Huomenna hän ei tule

 Anna-Leena Härkösen Huomenna hän ei tule (2023) kertoo yksinäisestä eläkeläisestä Elsasta, joka päätyy ostamaan rahalla rakkautta. Elsan mies Hannu on kuollut ja Elsa oli ollut onneton hänen kanssaan pettämisen takia. Uutena vuotena Elsa pitää juhlat, joihin ei saavu kukaan. Tällöin hän tapaa seksityöntekijä Valtterin. Lyhyt teos on täynnä elämänviisauksia. Teos käsittelee psykologisia ongelmia, mutta jättää lukijan pääteltäväksi asiat. Se ei selitä, vaan kertoo asioista, ripauttelee huomautuksia ja tulkintoja, mutta jättää lukijalle analyysin.  Elsan ystävät ovat erilaisia: Kylli on suorastaan toksisen positiivinen ja Riitta on aina allapäin. Elsan on ollut vaikea löytää omanlaistaan ihmistä eikä hän tunnu tykkäävän kenestäkään. Valtteriin hän takertuu jo liikaakin. Elsa yrittää vain etsiä itseään ja käsitellä piilotettua vihaansa. Teos on humoristinen ja ronski. Se naurattaa ja pistää miettimään. Sopii kaiken ikäisille. " -Mikä sua surettaa? Kylli kysyi. -No. Hannu tietyst...